Ligos ir negalavimai, siejami su vitamino D trūkumu organizme

Ligos ir negalavimai, siejami su vitamino D trūkumu organizme

Vitaminas (vitaminas D3 arba cholekalciferolis) – vienas reikalingiausių mūsų organizmui. Maždaug 1 iš 7 žmonių nuolat trūksta vitamino D, o pusei mūsų planetos gyventojų šio vitamino stinga periodiškai. Šios svarbios medžiagos trūkumas vidutiniškai pasireiškia kas antram lietuviui.

Vitaminas D svarbus tuo, kad palaiko daugiau nei 3 tūkst. organizmo funkcijų: jis padeda tinkamai funkcionuoti raumenims, įskaitant ir širdies raumenį. Manoma, kad vartojant vitamino D papildus mažėja tikimybė susirgti onkologinėmis ligomis. O su kokiomis ligomis bei kokiais sutrikimais siejamas šio vitamino stygius?

Negalavimai įprastai siejami su vitamino D trūkumu organizme:

  1. Dažnos infekcijos. Ištirta, kad vitaminas D teigiamai veikia imuninę sistemą. Jei imunitetas stiprus, organizmas yra kur kas mažiau imlus ligas sukeliančioms bakterijoms ir virusams. Dažnai kamuojančios peršalimo ligos – tai tarsi signalas, kad organizmui trūksta vitamino D. Kritiškai jo stingant didėja tikimybė susirgti gripu, bronchitu bei plaučių uždegimu.
  2. Nuovargis, galvos skausmas. Įrodyta, kad dėl vitamino D trūkumo dažnai pasireiškia nuovargis bei galvos skausmas. Vienoje studijoje buvo atskleista, kad moteris, kurios kraujyje nustatyta tik 5,9 ng/ml koncentracija, jautė itin didelį mieguistumą dieną, buvo nuolat pavargusi ir ją kamavo galvos skausmas. Vos 2 sav. pavartojus vitamino D papildus buvo jaučiamas ženklus pagerėjimas: vitamino D koncentracijai kraujyje pakilus iki 39 ng/ml visi minėtieji negalavimai išnyko.
  3. Prislėgta nuotaika ir depresija. Jei nuolat kamuoja bloga nuotaika ar susirgote depresija, tikėtina, kad organizmui trūksta cholekalciferolio. Varginant blogai nuotaikai, ypač šaltuoju metų laiku, pajutus pirmuosius depresijos požymius reikėtų pradėti vartoti vitamino D papildus.
  4. Negyjančios žaizdos. Po operacijų, traumų ar infekcijų atsivėrusios žaizdos gyja nevienodu greičiu. Tačiau tyrimais nustatyta, kad vitaminas D pagreitina žaizdų gijimą, paskatindamas greičiau formuotis tam tikrus darinius odos paviršiuje. Viename tyrime buvo atskleista, kad pacientams, vartojusiems vitamino D, opų dydis vidutiniškai sumažėjo 28 proc.
  5. Plaukų slinkimas. Plaukų slinkimas dažniausiai siejamas su stresu, pogimdyviniu laikotarpiu ir kt. Tačiau plaukai gali pradėti slinkti ir dėl vitaminų (ypač D) ir mineralų trūkumo.
  6. Raumenų skausmai ir jų funkcijos sutrikimai. Dažnai raumenų skausmo priežastys nėra visiškai aiškios, tačiau, kaip ištirta vienoje studijoje, 71 proc. lėtinį raumenų skausmą jaučiančių žmonių diagnozuotas vitamino D trūkumas.
  7. Osteoporozė ir kaulų skausmas. Bene didžiausią poveikį cholekalciferolis daro kaulams ir dantims: jis padeda palaikyti normalią kalcio bei fosforo absorbciją ir (ar) įsisavinimą. Žemas kaulų tankis gali reikšti, kad organizmui trūksta ne tik kalcio, bet ir vitamino D. Tai problema, su kuria labai dažnai susiduria vyresnio amžiaus moterys. Taip pat jei nuolat skauda kaulus, reikėtų reguliariai vartoti papildus. Taip pat manoma, kad vitaminas D gali sustiprinti menopauzę išgyvenančių moterų kaulus.
  8. Nugaros skausmas. Jei nedirbate sėdimo darbo ir gyvenate gan aktyvų gyvenimo būdą, bet vis tiek neišvengiate nugaros skausmo, vertėtų žinoti, kad apatinės jos dalies skausmą gali sukelti vitamino D trūkumas.
  9. Rachitas. Kūdikiams ir vaikams stingant vitamino D gali išsivystyti rachitas. Tai liga, sutrikdanti medžiagų apykaitą ir pažeidžianti daugelį organų bei organizmo sistemų. Mokslininkai jau įrodė teigiamą vitamino D poveikį rachito profilaktikai, taip pat širdžiai, smegenims bei psichinei sveikatai.
  10. Autoimuninės ligos. Su šio vitamino trūkumu siejamos ir kai kurios lėtinės autoimuninės ligos: atopinis dermatitas, psoriazė, įvairios alergijos, reumatoidinis artritas, išsėtinė sklerozė, Alzheimerio ir Parkinsono ligos ir kt.

Taigi, akivaizdu, kad vitaminas D būtinas tiek patiems mažiausiems, tiek ir siekiantiems išvengti lėtinių ligų senjorams.

Rūta Anusevičienė

Rūta – daugiau nei 7 m. darbo patirtį sukaupusi profesionali žurnalistė ir tekstų kūrėja, besidominti subalansuota mityba, sportu ir kitomis sveikesnio gyvenimo alternatyvomis.

Rodyti visus įrašus
Naudojame slapukus (angl. cookies), geros naudojimosi patirties svetaine vardan.
Ok, ačiū