Kofeino poveikis sveikatai ir kokią kavą turėtume rinktis

  • Autorius: Guostė B.
  • 2021, Rugsėjo 15d.
  • 0
  • 830 Views
kofeino poveikis sveikatai ir kokią kavą turėtume rinktis
Kava ir arbata yra vieni populiariausių gėrimų pasaulyje. Vieni kavą geria, kad padidintų budrumą, darbo našumą, o kitiems tai tapę svarbiausiu ryto ritualu. Turbūt kiekvienas gerai žino, kad kavos pupelėse gausu kofeino, kuris pažadina organizmą ir leidžia jam efektyviai funkcionuoti. Tačiau kofeino gali būti ne tik kavos pupelėse, bet ir arbatose ar net populiariausiuose gaiviuosiuose gėrimuose. Jau seniai nerimaujama, kad kava ir suvartojamas kofeino kiekis gali kenkti sveikatai, tačiau paskutiniu metu atsiradę tyrimai rodo tikrąją tiesą.

Juoda kava
Asociatyvios nuotraukos šaltinis: pexels.com

Ką verta žinoti apie kavą?

Kava yra pagrindinis suaugusiųjų suvartojamo kofeino šaltinis, tačiau kiekvienas ją geria skirtingai. Vieniems užtenka vieno puodelio per dieną, kiti neatsisako ir penkių. Tačiau ar per didelis kavos vartojimas nekenkia sveikatai?

Iš tiesų, pagrindinė kavos ir joje esančio kofeino tyrimų problema, kad kavoje yra šimtai biologiškai aktyvių medžiagų, kurios taip pat veikia organizmo veiklą. Tad kalbant apie kofeino daromą naudą ar žalą sveikatai, reikia būti itin atsargiems, nes poveikis gali būti ne tik dėl paties kofeino. Tiesa, geriantiems kavą taip pat turi būti aktualus kavos pupelių pasirinkimas. Įsigijus nekokybiškas ar sudegusias kavos pupeles, galima negauti nei norimo sveikatai rezultato nei trokštamo skonio. Nepamirškite, kad parduodama kava internetu dažniausiai suteikia galimybę sužinoti kavos gamintoją, kavos pupelių tipą, kilmę, regionus, skrudinimo lygį ir net juose slypinčius poskonius. Tačiau pirmiausia atkreipkime dėmesį į kavos teikiamą naudą sveikatai.

Ar tampame priklausomi nuo kavos?

Pagrindinė priežastis, kodėl daugelis rytais geria kavą yra siekis užkirsti kelią mieguistumui. Išgėrus puodelį kavos staiga tampame budresni, padidėja dėmesio koncentracija. Tačiau jeigu to nepadarome, dažnai mus pradeda lydėti galvos skausmai. Šis kofeino poveikis dažniausiai pastebimas asmenims, kurie kiekvieną dieną geria kavą ir staiga nutraukia jos vartojimą.

Kofeinas yra metilksantino klasės centrinės nervų sistemos (CNS) stimuliatorius, kurio reguliarus vartojimas gali išvystyti tam tikrą priklausomybę. Tačiau bijoti tikrai nereikia. Kofeino sukeliama priklausomybė skiriasi nuo stiprių narkotikų, nežaloja organizmo ir nesukelia rimtų sveikatos problemų. Visgi jeigu norite atsisakyti kofeino, to daryti iš karto nerekomenduojama. Visiškas kavos atsisakymas sukelia organizmui šoką, todėl pradedamas jausti nuovargis ir galvos skausmai. Tad jeigu anksčiau kiekvieną rytą gerdavote juodos kavos puodelį, jį pakeiskite silpnesniu latte ar cappucino gėrimu.

Pieniška kava
Asociatyvios nuotraukos šaltinis: pexels.com

Poveikis kraujo spaudimui

Tyrimų analizės rodo, kad gryno kofeino (ne kavos ar kitų gėrimų pavidalu) vartojimas sukelia nedidelį kraujospūdžio padidėjimą. Tačiau tiriant kavoje esantį kofeiną, jokio poveikio kraujospūdžiui nenustatyta. Teigiama, kad taip yra dėl kitų kavoje esančių komponentų, tokių kaip chlorogeno rūgštis, kuri neutralizuoja kofeino keliamą kraujospūdį.

Pagalba kontroliuojant svorį

Tyrimų duomenys taip pat patvirtino, kad kofeino vartojimas gali turėti nedidelį, bet teigiamą poveikį kūno riebalams. Kofeinas geba sumažinti apetitą bei padidinti bazinį medžiagų apykaitos greitį. Tiesa, gėrimai, kurie savyje turi ne tik kofeino, bet ir daug kalorijų, pavyzdžiui energetiniai gėrimai arba kava su pridėtiniu cukrumi, gali sukelti svorio padidėjimą. Tad ne veltui kavos ekspertai rekomenduoja mėgautis kava be priedų.

Vėžys ir kitos rimtos ligos

Turbūt viena baisiausių ir sunkiausiai gydomų ligų yra vėžys. Iš baimės šiai ligai, žmonės pradeda kurti mitus apie šios ligos priežastis. Tačiau kava tikrai neprisideda prie vėžio atsiradimo ar plitimo. Tyrimų rezultatai rodo, kad kavos ir kofeino vartojimas nėra susijęs su padidėjusiu vėžio sergamumu ar padidėjusiu mirštamumu. Atvirkščiai, kavos vartojimas net siejamas su šiek tiek sumažėjusia odos, krūties vėžio ir prostatos vėžio riziką.

Ar galima suvartoti neribotą kiekį kavos?

Nors įvairūs tyrimai rodo, kad kavos vartojimas nedidina galimybės susirgti širdies, kraujagyslių ligomis ar vėžiu, didelis kofeino vartojimas gali turėti neigiamų padarinių. Nemiga, jaudulys, galvos ar pilvo skausmai – tai tik keli simptomai, kuriuos galite jausti padauginus kofeino. Taigi, rekomenduojamas kofeino kiekis suaugusiems – ne daugiau nei 400 mg per dieną. Nėščioms ir žindančioms kūdikį, rekomenduojama suvartoti ne daugiau nei 200 mg per parą. Vidutiniškai viename puodelyje kavos yra 50-150 mg kofeino, tad suaugusiems reikėtų suvartoti ne daugiau nei 6 puodelius kavos, o nėščioms – 3.

Kavos vartojimas
Asociatyvios nuotraukos šaltinis: pexels.com

Kokią kavą rinktis?

Norint mėgautis skania kava ir jos teikiama nauda, pirmiausia reikia pasirūpinti tinkamomis kavos pupelėmis. Kavos ekspertai teigia, kad skaniausia kava yra gaminama iš šviežiai maltų kavos pupelių. Tad jeigu dar neįsigijote kavamalės, ar neturite ją atstojančio kavos aparato, verta apsvarstyti naują pirkinį virtuvei. Na o jeigu nenorite leisti papildomų pinigų ant naujų kavos gaminimo prietaisų, specializuotose kavos parduotuvėse tikrai rasite šviežios, jau sumaltos kavos. Renkantis kavą rekomenduojama atkreipti dėmesį į kelis svarbiausius aspektus – kavos kilmė, rūšį ir skrudinimo lygį.

Kavos kilmė. Žinant kavos kilmę galite lengviau suprasti kavos skonių stiprumą ir jų savitumą. Pavyzdžiui, Azijos regionų kavai būdingas žemiškumas ir kartus poskonis. Afrikos – vaisiški, gėliški poskoniai su švelnia rūgštele. Pietų Amerikos kavos pupelės pasižymi švelnesniu skoniu. Ragaujant šią kavą galite jausti juodojo šokolado ir riešutų poskonį. Tuo tarpu Centrinės Amerikos regiono kavos yra ryškaus skonio, mažiau saldžios, o skonis varijuoja nuo įvairių vaisių iki riešutų.

Kavos rūšis. Dažniausiai ant kavos pakuočių galite sutikti užrašą „arabika“. Tai labiausiai paplitusi kavos rūšis pasaulyje. Antra vieta atitenka robustai, o trečioji – liberikos kavai, kuri paprastai naudojama tirpios kavos gamybai. Arabikos kava turi platų skonių spektrą, o vien užrašas „100 proc. arabikos pupelės“ savaime parodo kokybės ženklą. Nors robustą užrašą sutikti kiek sunkiau, ji išsiskiria kartumu ir didesne kofeino doze. Tiesa, dažniau kavos parduotuvėse sutiksite arabikos ir robustos kavos pupelių mišinius – jas itin pamėgę italai.

Skrudinimo lygis. Įsigyti tinkamo skrudinimo lygio kavą svarbu, nes tai padeda išvengti degėsio poskonio kavoje bei pasirinkti teisingą variantą skirtingiems kavos ruošimo būdams. Pavyzdžiui, espresso aparatams labiau tinka tamsiai skrudintos kavos pupelės. Tuo tarpu filtriniams kavos įrankiams – šviesiai skrudintos pupelės. Kalbant apie skonius, šviesaus skrudinimo kavos pupelės turi ypatingą vaisių poskonį. Vidutiniškai skrudinta kava pasižymi saldesnėmis natomis, tačiau taip pat turi ir karčių užuominų. O ragaujant kavą pagamintą iš tamsiai skrudintų kavos pupelių galite jausti šokolado, prieskonių ar medžio poskonius.

Kavos pupelės
Asociatyvios nuotraukos šaltinis: pexels.com

Taigi, kava ir joje esantis kofeinas nekelia jokio pavojaus sveikatai, todėl ir toliau galima mėgautis pamėgtais kavos gėrimais kiekvieną dieną. Žinoma, negerkite kavos be saiko ir darykite tai tik su kokybiška kava. Juk įsigyti net rečiausių robustos kavos pupelių dabar itin paprasta – kava internetu leidžia pasirinkti norimo skonio, regiono ir skrudinimo lygio kavą neišėjus iš namų.